ad

Beton - wiemy jak i dlaczego!

Seminarium pt. „Beton – wiemy jak i dlaczego!”, zorganizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu z udziałem blisko 100 osób, było jednym z ważniejszych punktów pierwszego dnia XIX Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego „Autostrada – Polska”, które 21 maja 2013 r. rozpoczęły się w Targach Kielce.

Targi, które zawsze odzwierciedlały aktualną sytuację gospodarczą Polski zgromadziły w tym roku zaledwie 409 firm z 21 krajów. By podreperować nastroje przedsiębiorców Lech Witecki, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedział podczas otwarcia targów ogłoszenie w przyszłym roku 50 przetargów na budowy dróg związanych z nową perspektywą unijną.

Jednym z wydarzeń pierwszego dnia targów było seminarium pt. „Beton – wiemy jak i dlaczego!”, zorganizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC).

W otwarciu seminarium uczestniczyli: Andrzej Ptak, Wiceprzewodniczący SPC oraz Andrzej Balcerek, Członek Zarządu SPC.
W pierwszym referacie prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu przedstawił „Nawierzchnie betonowe – lata doświadczeń”.
Ireneusz Mikulicki, zastępca dyrektora Oddziału Łódzkiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mówił o „Drogach ekspresowych i autostradach – doświadczenia krajowe”. Przedstawił najpierw doświadczenia z eksploatacji betonowej drogi ekspresowej S8 na odcinku Polichno – Wolbórz, która w technologii whitetopping została wybudowana w 2003 roku. Następnie mówił o budowanej betonowej S8 od Piotrkowa do granicy z województwem mazowieckim i kolejnych betonowych inwestycjach na terenie łódzkiej GDDKiA.

Obok takich zalet nawierzchni betonowych jak wysoka nośność, brak zjawiska koleinowania, trwałość większa od asfaltowych o 50%, większe bezpieczeństwo związane m.in. z jasnością – dobrą widocznością w warunkach nocnych i przy opadach deszczu oraz niższym poziomem hałasu Ireneusz Mikulicki, po analizie oferowanych kosztów wykonania nawierzchni stwierdził także, że koszty budowy dróg betonowych są mniejsze niż nawierzchni asfaltowych.
Dr inż. Adam Poświata oraz dr inż. Mariusz Wesołowski z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie przybliżyli uczestnikom seminarium problematykę „Betonowych nawierzchni lotniskowych”.
Dr inż. Andrzej Moczko z Politechniki Wrocławskiej mówił o „Trwałości betonu w polskich warunkach eksploatacji”.

Miron Klomfas, prezes firmy B-Act Sp. z o.o. z Bydgoszczy mówił o realizacji „Betonowej obwodnicy Świdnicy”. Inwestycję wartości 109 mln zł oddano do użytku w październiku 2012 r. Pierwotnie projekt zakładał wykonanie drogi z nawierzchnią bitumiczną. Jednak zamawiający – Starostwo Powiatowe w Świdnicy, posiadając projekt budowlany, zmienił technologię wykonania nawierzchni drogi z bitumicznej na betonową. – Zmiana technologii polepszyła parametry trasy, obniżyła koszty związane z eksploatacją, a nie spowodowała zwiększenia budżetu inwestycji – mówił prezes Miron Klomfas.

Na zakończenie seminarium dr inż. Piotr Woyciechowski z Politechniki Warszawskiej i Konrad Harat z firmy Harat Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane z Miastka mówili o „Nowych technologiach w nawierzchniach betonowych – beton wałowany”.

Seminarium organizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu.
Miejsce: Sala E2 i E3, Centrum Targowe w Kielcach,
Targi Autostrada Polska 2013

Termin: 21 maja 2013 roku, godz. 13.00 - 15.30.

Program seminarium:

Otwarcie
Andrzej Ptak, Wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu
Andrzej Balcerek, Członek Zarządu Stowarzyszenia Producentów Cementu

1. Nawierzchnie betonowe – lata doświadczeń: Jan Deja , Stowarzyszenie Producentów Cementu

2. Drogi ekspresowe i autostrady – doświadczenia krajowe: Ireneusz Mikulicki , Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddz. łódzki

3. Betonowe nawierzchnie lotniskowe: Adam Poświata, Mariusz Wesołowski , Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa

4. Trwałość betonu w polskich warunkach eksploatacji: Andrzej Moczko , Politechnika Wrocławska

5. Betonowa obwodnica Świdnicy: Miron Klomfas , B-Act Sp. z o.o., Bydgoszcz

6. Nowe technologie w nawierzchniach betonowych – beton wałowany: Piotr Woyciechowski , Politechnika Warszawska
Konrad Harat , Harat Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane Sp. J., Miastko

7. Podsumowanie: Jan Deja , Stowarzyszenie Producentów Cementu

MATERIAŁY DO POBRANIA:

  1. Spis treści, program
  2. Nawierzchnie betonowe – lata doświadczeń
    Jan Deja, Stowarzyszenie Producentów Cementu
  3. Drogi ekspresowe i autostrady – doświadczenia krajowe
    Ireneusz Mikulicki, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddz. łódzki
  4. Betonowe nawierzchnie lotniskowe
    Adam Poświata, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa
    Mariusz Wesołowski, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa
  5. Trwałość betonu w polskich warunkach eksploatacji
    Andrzej Moczko, Politechnika Wrocławska
  6. Betonowa obwodnica Świdnicy 
    Miron Klomfas, B-Act Sp. z o.o., Bydgoszcz
  7. Nowe technologie w nawierzchniach betonowych – beton wałowany
    Piotr Woyciechowski, Politechnika Warszawska
    Konrad Harat, Harat Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane Sp. J., Miastko

Pozostałe aktualności i informacje

Dla technologii CCS/U kluczowe jest szybkie uchwalenie zmian prawa geologicznego i górniczego

2023-01-26
W 2034 roku branża cementowa zostanie pozbawiona bezpłatnych uprawnień do emisji CO2. By dalej produkować cement i być konkurencyjną musi w najbliższych latach wprowadzić technologię CCS/U czyli wychwytywania, transportowania i magazynowania dwutlenku węgla. O szansach i barierach związanych z wprowadzaniem technologii CCS/U rozmawiano 25 stycznia 2023 r. na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego. Zdaniem wiceministra klimatu i środowiska Piotra Dziadzio kluczowe jest szybkie uchwalenie zmian prawa geologicznego i górniczego, które uzupełniono m.in. o zapisy związane z przesyłaniem i składowaniem CO2.

Prefabrykacja to przyszłość budownictwa

2023-01-11
- Założeniem całego projektu było to, o czym rozmawialiśmy na samym początku z inwestorem, że jeżeli budujemy z prefabrykatów, to wyciągnijmy z tych prefabrykatów wszystko to, co jest najlepsze: szybki montaż, gotowa elewacja, gotowość wszystkich trzech komponentów, minimalizacja ilości ekip na budowie, a co za tym idzie mniej kolizji z poszczególnymi wykonawcami i uwypuklijmy fakt, że to jest prefabrykowane. Dlatego rysunek elewacji, który pojawił się na tym budynku, całe podziały prefabrykatów, zostały tak zaprojektowane, żeby zrobić ciekawą elewację - mówił arch. Karol Nieradka z pracowni architektonicznej MAXBERG ze Szczecina, która za projekt „Dom w Grzepnicy” otrzymała pierwszą nagrodę XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.

Filmowa relacja z finału XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze

2023-01-11
Finał XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze odbył się 2 grudnia 2022 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie. Konkurs „Polski Cement w Architekturze” organizowany jest od 1997 roku przez SARP i Stowarzyszenie Producentów Cementu. Tym razem nagradzane były najlepsze realizacje z użyciem technologii żelbetowej wykonane i przekazane do użytku przed końcem 2021 r. Zapraszamy do obejrzenia filmowej relacji z tego wydarzenia.

W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji

2022-12-04
Za projekt „Dom w Grzepnicy” pracownia architektoniczna MAXBERG ze Szczecina otrzymała pierwszą nagrodę XXVI edycji konkursu Polski Cement w Architekturze. - W tym małym obiekcie zostały zawarte wszystkie zalety prefabrykacji - powiedział arch. Karol Nieradka podczas ogłoszenia wyników konkursu, które 2 grudnia 2022 r. odbyło się w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie.

Branża cementowa kołem zamachowym gospodarki. Jakie wyzwania przed nią stoją?

2022-11-28
Z województwa świętokrzyskiego pochodzi 35% cementu produkowanego w Polsce. Działają tu trzy cementownie - w Ożarowie, Małogoszczu i Nowinach. Cały krajowy sektor cementowy tworzy 12 zakładów, w tym 10 cementowni pracujących w pełnym cyklu produkcyjnym. Dzięki programowi inwestycyjnemu o wartości ponad 10 mld zł, krajowe cementownie stały się jednymi z najnowocześniejszych w Europie, a Polska - drugim producentem cementu w UE. Cement jest swoistym papierkiem lakmusowym sytuacji gospodarczej, a przed branżą - strategicznie ważną dla całego budownictwa - stoi szereg wyzwań. Rozmawiali o nich uczestnicy panelu „Jaka przyszłość przemysłu cementowego w Polsce?” podczas tegorocznego Regionalnego Forum Ekonomicznego - Nowa Energia.