ad

Beton - wiemy jak i dlaczego!

Seminarium pt. „Beton – wiemy jak i dlaczego!”, zorganizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu z udziałem blisko 100 osób, było jednym z ważniejszych punktów pierwszego dnia XIX Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego „Autostrada – Polska”, które 21 maja 2013 r. rozpoczęły się w Targach Kielce.

Targi, które zawsze odzwierciedlały aktualną sytuację gospodarczą Polski zgromadziły w tym roku zaledwie 409 firm z 21 krajów. By podreperować nastroje przedsiębiorców Lech Witecki, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedział podczas otwarcia targów ogłoszenie w przyszłym roku 50 przetargów na budowy dróg związanych z nową perspektywą unijną.

Jednym z wydarzeń pierwszego dnia targów było seminarium pt. „Beton – wiemy jak i dlaczego!”, zorganizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC).

W otwarciu seminarium uczestniczyli: Andrzej Ptak, Wiceprzewodniczący SPC oraz Andrzej Balcerek, Członek Zarządu SPC.
W pierwszym referacie prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu przedstawił „Nawierzchnie betonowe – lata doświadczeń”.
Ireneusz Mikulicki, zastępca dyrektora Oddziału Łódzkiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mówił o „Drogach ekspresowych i autostradach – doświadczenia krajowe”. Przedstawił najpierw doświadczenia z eksploatacji betonowej drogi ekspresowej S8 na odcinku Polichno – Wolbórz, która w technologii whitetopping została wybudowana w 2003 roku. Następnie mówił o budowanej betonowej S8 od Piotrkowa do granicy z województwem mazowieckim i kolejnych betonowych inwestycjach na terenie łódzkiej GDDKiA.

Obok takich zalet nawierzchni betonowych jak wysoka nośność, brak zjawiska koleinowania, trwałość większa od asfaltowych o 50%, większe bezpieczeństwo związane m.in. z jasnością – dobrą widocznością w warunkach nocnych i przy opadach deszczu oraz niższym poziomem hałasu Ireneusz Mikulicki, po analizie oferowanych kosztów wykonania nawierzchni stwierdził także, że koszty budowy dróg betonowych są mniejsze niż nawierzchni asfaltowych.
Dr inż. Adam Poświata oraz dr inż. Mariusz Wesołowski z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie przybliżyli uczestnikom seminarium problematykę „Betonowych nawierzchni lotniskowych”.
Dr inż. Andrzej Moczko z Politechniki Wrocławskiej mówił o „Trwałości betonu w polskich warunkach eksploatacji”.

Miron Klomfas, prezes firmy B-Act Sp. z o.o. z Bydgoszczy mówił o realizacji „Betonowej obwodnicy Świdnicy”. Inwestycję wartości 109 mln zł oddano do użytku w październiku 2012 r. Pierwotnie projekt zakładał wykonanie drogi z nawierzchnią bitumiczną. Jednak zamawiający – Starostwo Powiatowe w Świdnicy, posiadając projekt budowlany, zmienił technologię wykonania nawierzchni drogi z bitumicznej na betonową. – Zmiana technologii polepszyła parametry trasy, obniżyła koszty związane z eksploatacją, a nie spowodowała zwiększenia budżetu inwestycji – mówił prezes Miron Klomfas.

Na zakończenie seminarium dr inż. Piotr Woyciechowski z Politechniki Warszawskiej i Konrad Harat z firmy Harat Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane z Miastka mówili o „Nowych technologiach w nawierzchniach betonowych – beton wałowany”.

Seminarium organizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu.
Miejsce: Sala E2 i E3, Centrum Targowe w Kielcach,
Targi Autostrada Polska 2013

Termin: 21 maja 2013 roku, godz. 13.00 - 15.30.

Program seminarium:

Otwarcie
Andrzej Ptak, Wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu
Andrzej Balcerek, Członek Zarządu Stowarzyszenia Producentów Cementu

1. Nawierzchnie betonowe – lata doświadczeń: Jan Deja , Stowarzyszenie Producentów Cementu

2. Drogi ekspresowe i autostrady – doświadczenia krajowe: Ireneusz Mikulicki , Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddz. łódzki

3. Betonowe nawierzchnie lotniskowe: Adam Poświata, Mariusz Wesołowski , Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa

4. Trwałość betonu w polskich warunkach eksploatacji: Andrzej Moczko , Politechnika Wrocławska

5. Betonowa obwodnica Świdnicy: Miron Klomfas , B-Act Sp. z o.o., Bydgoszcz

6. Nowe technologie w nawierzchniach betonowych – beton wałowany: Piotr Woyciechowski , Politechnika Warszawska
Konrad Harat , Harat Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane Sp. J., Miastko

7. Podsumowanie: Jan Deja , Stowarzyszenie Producentów Cementu

MATERIAŁY DO POBRANIA:

  1. Spis treści, program
  2. Nawierzchnie betonowe – lata doświadczeń
    Jan Deja, Stowarzyszenie Producentów Cementu
  3. Drogi ekspresowe i autostrady – doświadczenia krajowe
    Ireneusz Mikulicki, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddz. łódzki
  4. Betonowe nawierzchnie lotniskowe
    Adam Poświata, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa
    Mariusz Wesołowski, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa
  5. Trwałość betonu w polskich warunkach eksploatacji
    Andrzej Moczko, Politechnika Wrocławska
  6. Betonowa obwodnica Świdnicy 
    Miron Klomfas, B-Act Sp. z o.o., Bydgoszcz
  7. Nowe technologie w nawierzchniach betonowych – beton wałowany
    Piotr Woyciechowski, Politechnika Warszawska
    Konrad Harat, Harat Przedsiębiorstwo Drogowo-Budowlane Sp. J., Miastko

Pozostałe aktualności i informacje

W Parlamencie Europejskim o przyszłości przemysłu cementowego

2022-05-19
Kilka dni po powołaniu Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, delegacja Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC) odwiedziła Parlament Europejski, gdzie toczą się prace nad pakietem „Fit for 55”. Obejmuje on między innymi zmiany w ramach Europejskiego Systemu Handlu Emisjami (EU ETS) oraz wprowadzenie tzw. cła węglowego, czyli Mechanizmu Ochrony Granic (CBAM). Ich kształt ma fundamentalne znaczenie dla konkurencyjności sektora cementowego, stalowego czy nawozowego.

SEMINARIUM: SAMORZĄDOWE DROGI BETONOWE – odpowiedzią na wymagania przyszłości – PREZENTACJE

2022-05-13
„Samorządowe drogi betonowe odpowiedzią na wymagania przyszłości” to tytuł seminarium zorganizowanego przez Stowarzyszenie Producentów Cementu, które odbyło się 11 maja 2022 r. w Targach Kielce, podczas targów Nowa Infrastruktura. W seminarium, podczas którego zostały zaprezentowane, poparte naukowymi badaniami i praktycznymi doświadczeniami, zalety nawierzchni betonowych zarówno w zakresie budowy dróg krajowych jak i samorządowych, wzięło udział ponad 200 samorządowców z całego kraju. PONIŻEJ PUBLIKUJEMY PREZENTACJE PRZEDSTAWIONE PODCZAS SEMINARIUM.

Rozpoczął prace Parlamentarny Zespół ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego

2022-05-12
Potrzebę ponadpartyjnego wsparcia dla sektora cementowego, jako polskiej racji stanu, podkreślał poseł Paweł Bejda podczas pierwszego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które 12 maja 2022 r. odbyło się w Sejmie. Zdaniem posła Bejdy branża cementowa jest kluczowa zarówno z perspektywy gospodarki czy roli w zagospodarowaniu odpadów, jak i środowiska lokalnego, w tym zapewnienia miejsc pracy.

Samorządowe drogi pod naporem ciężkiego ruchu

2022-05-11
Badanie urzędników odpowiedzialnych za utrzymanie dróg w polskich samorządach pokazało, że przeszło połowa z nich (54 proc.) widzi potrzebę remontu przynajmniej jednej czwartej z posiadanych odcinków. W niemal co drugiej (46 proc.) z badanych jednostek jako najczęstszą przyczynę uszkodzeń nawierzchni wskazano przeciążenie transportem towarowym, a w co piątej (20 proc.) przeciążenie ruchem maszyn rolniczych. Być może jest to jedną z przyczyn rosnącej popularności dróg betonowych. W obecnej kadencji drogę o takiej nawierzchni wybudowało 13 proc. badanych samorządów w porównaniu do 8 proc., które taką budowę zadeklarowały w badaniu sprzed 5 lat.

Dobrzy Gospodarze 2022

2022-05-11
Andrzej Jankowski – wójt gminy Brańsk, Norbert Bień – wójt gminy Klucze oraz Tomasz Ożóg – zastępca burmistrza miasta i gminy Skawina otrzymali 11 maja 2022 r. tytuły „Dobrego Gospodarza” za budowę dróg lub ciągów pieszo-rowerowych z betonu. Ogłoszenie wyników konkursu organizowanego od 2017 roku przez Stowarzyszenie Producentów Cementu nastąpiło podczas seminarium dla samorządowców pt. „Samorządowe drogi betonowe odpowiedzią na wymagania przyszłości”.