Beton – niskoemisyjny materiał budowlany
Oddajemy w Państwa ręce wydawnictwo okolicznościowe „Beton – niskoemisyjny materiał budowlany” przygotowany z okazji 11. edycji Konferencji Dni Betonu. Proponujemy, aby temat ten stał się także motywem przewodnim tej Konferencji. Emisyjność materiałów budowlanych to bardzo aktualna i szeroko dyskutowana tematyka w kontekście działań dotyczących ochrony klimatu i jedno z najważniejszych wyzwań, przed jakimi obecnie stoi przemysł materiałów budowlanych w Europie i na świecie. Europejski przemysł cementowy w maju 2020 r. przedstawił swoją drogę dojścia do neutralności emisyjnej w okresie najbliższych 30 lat w publikacji „Spajamy Europejski Zielony Ład”. W zaprezentowanej Mapie Drogowej przeanalizowano możliwości redukcji emisji CO2 w całym cyklu życia betonu – od wydobycia surowców, produkcję cementu, przygotowanie mieszanki betonowej, jej użycie w konstrukcji, możliwości redukcji emisji podczas eksploatacji tej konstrukcji, a następnie jej rozbiórkę i ponowne wykorzystanie betonu z rozbiórki. Już dzisiaj wiemy, że dojście do neutralności emisyjnej nie zależy wyłącznie od działań podjętych przez sam przemysł, niezależnie od wysiłku jaki podejmie oraz kosztów, jakie poniesie. Konieczne są znaczne inwestycje, działania w obszarze badań, zastosowanie nowych technologii, zmiany w nawykach konsumpcyjnych, optymalizacja transportu, nowe materiały i ich zastosowanie, a wszystko to będzie wymagało współpracy na wielu poziomach, innowacyjnych form finansowania a także pomocy państwa.
Broszura jest dostępna tutaj
Pozostałe aktualności i informacje
2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii.
Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.
2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.
2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC.
- Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.
2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.
2024-09-29
- Trzeba być proszę państwa odważnym. My nie wiedzieliśmy czy to się przyjmie, ale w ciągu 3 lat na terenie gminy Bełchatów udało się zbudować ponad 4 km dróg betonowych. Dobry Gospodarz to nie ten, który buduje drogę na 5-7 lat, ale na 50-70 lat – mówił Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów podczas seminarium pt. Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które z udziałem ponad 100 uczestników odbyło się 17 września 2024 r. w Krakowie. - Warto wybudować coś, co nie tylko przez jedną kadencję będzie służyć społeczności lokalnej – apelował prof. Jan Deja.