ad

Apel konferencji po debacie o betonie towarowym

W odniesieniu do betonu towarowego, okres od 1 lipca 2013 r. do chwili obecnej, wyróżnia brak jednoznaczności w definiowaniu jakości oraz zupełny brak przejrzystości prawa, utrudniający jego egzekwowanie. Ten stan sprzyja pogłębianiu szarej strefy gospodarczej, podważa zaufanie producentów betonu u odbiorców mieszanki betonowej oraz rujnuje warunki równej konkurencji na rynku betonu towarowego. Takie są wnioski płyną z debaty pt. „Beton towarowy a wyrób budowlany”, która była wydarzeniem towarzyszącym pierwszego dnia konferencji DNI BETONU 2014. Efektem dyskusji jest apel konferencji DNI BETONU do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o konkretne zmiany w ramach obecnej nowelizacji prawa dotyczącej wyrobów budowlanych oraz przepisów pokrewnych.

 

Debata pt. „Beton towarowy a wyrób budowlany” była wydarzeniem towarzyszącym pierwszego dnia konferencji DNI BETONU 2014. W spotkaniu prowadzonym przez dr inż. Zdzisława Kohutka ze Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce uczestniczyli: dr inż. Jan Bobrowicz z Instytutu Techniki Budowlanej, dyrektor Elżbieta Janiszewska – Kuropatwa z Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, dr inż. Grzegorz Bajorek z Centrum Technologicznego Budownictwa przy Politechnice Rzeszowskiej, dyrektor Walenty Twardy z firmy Erbud oraz dyrektor Rafał Gajewski reprezentujący Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce.

Dyskusję rozczłonkowano na 3 poziomy odniesienia:

  1. Beton towarowy a rozwiązania legislacyjne - Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z 9 marca 2011 r. (tzw. CPR)
  2. Beton towarowy a nowelizowana „Ustawa o wyrobach budowlanych”
  3. Beton towarowy a dotychczasowe i przyszłe rozporządzenie wykonawcze Ministra Infrastruktury do „Ustawy o wyrobach budowlanych”

Elżbieta Janiszewska - Kuropatwa                                                  Zdzisław Kohutek

W trakcie dyskusji stwierdzono że:

- reguły obowiązującego od 1 lipca 2013 r. „Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011…” respektowane są w Polsce obecnie w zakresie ograniczonym, gdyż brakuje tu interpretacji czy też ustawowego przełożenia wielu zapisów na potrzeby regulacji polskiego rynku materiałów budowlanych, np. brak ujęcia wyrobów produkowanych w oparciu o europejskie normy niezharmonizowane – co UE pozostawiła do uregulowania na szczeblu narodowej „Ustawy o wyrobach budowlanych” lub innych przepisów krajowych

- w ślad za wcieleniem w/w rozporządzenia UE straciło moc „Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie deklarowania zgodności…” gdyż obowiązują w tym miejscu bezpośrednio nowe regulacje unijne

- konieczna jest nowelizacja przepisów wykonawczych do „Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011…” jak i korygowanej „Ustawy o wyrobach budowlanych” z nadaniem betonowi właściwego statusu, adekwatnego do roli, jaką odgrywa on w świetle oczekiwań wymogów podstawowych, a w szczególności – bezpieczeństwa obiektów budowlanych.

Dlatego w odniesieniu do betonu towarowego, okres od 1 lipca 2013 r. do chwili obecnej, wyróżnia brak jednoznaczności w definiowaniu jakości oraz zupełny brak przejrzystości prawa, utrudniający jego egzekwowanie. Ten stan sprzyja pogłębianiu szarej strefy gospodarczej, podważa zaufanie producentów betonu u odbiorców mieszanki betonowej oraz rujnuje warunki równej konkurencji na rynku betonu towarowego. Traci na tym przede wszystkim Państwo Polskie, z tytułu zmniejszonych wpływów podatkowych oraz detaliczny klient, skazany wyłącznie na niesprecyzowane kompetencje, uczciwość i dobrą wolę dostawcy betonu.

Jan Bobrowicz                                                                                Walenty Twardy

Na podstawie przeprowadzonej debaty, konferencja DNI BETONU apeluje do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o to, by w ramach obecnej nowelizacji prawa dotyczącej wyrobów budowlanych oraz przepisów pokrewnych

1. Nadać betonowi towarowemu status wyrobu budowlanego – w myśl dopuszczenia zapisami pkt. (20), (21), (22), (27) – preambuły „Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011…” oraz innymi zawartymi tam regulacjami, z prawem znakowania go Znakiem Budowlanym „B”,

2. Przypisać betonowi towarowemu system oceny „2+” w zastosowaniach wymagających wysokiego poziomu bezpieczeństwa (betony klasy C12/15 i wyżej) oraz sytemu „4” w zastosowaniach nie wymagających wysokiego poziomu bezpieczeństwa (betony klasy C8/10); te upoważniłyby ich producenta do deklarowania właściwości użytkowych zasadniczych charakterystyk wyrobu, ale w przypadku „2+” tylko po uzyskaniu certyfikatu zgodności Zakładowej Kontroli Produkcji, wystawionego przez akredytowaną Jednostkę Certyfikującą

Grzegorz Bajorek                                                                            Rafał Gajewski

 


Pozostałe aktualności i informacje

Technologie CCS jedyną szansą na zachowanie konkurencyjności sektora cementowego w Polsce

2024-04-16
Wprowadzenie technologii CCS (czyli wychwytywania, transportowania i magazynowania CO2) w przemyśle cementowym nie tylko zmniejszy emisyjność materiałów budowlanych, ale wpłynie także na ograniczenie wzrostu cen tych produktów, zwiększenie zatrudnienia w budownictwie i wzrost PKB całej gospodarki. Takie wnioski płyną z raportu pt. „Analiza ekonomiczna wpływu wprowadzenia CCS w branży cementowej na sektor budowlany i gospodarkę” przygotowanego przez firmę Ernst & Young na zlecenie Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC). Raport został zaprezentowany podczas spotkania prasowego Zarządu SPC, które 16 kwietnia 2024 r. odbyło się w Warszawie.

Seminarium „Samorządowe drogi betonowe”

2024-03-26
Kolejna edycja seminarium "Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej", które jest organizowane przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i adresowane do Samorządowców - przedstawicieli Gmin, Powiatów, Województw oraz Zarządów Dróg każdego szczebla samorządu.

Przemysł cementowy apeluje w sprawie technologii CCS/U i importu cementu z Ukrainy

2024-03-15
U podstaw zachowania konkurencyjności sektora cementowego w Polsce leży konieczność podjęcia wysiłków legislacyjnych w zakresie technologii CCS/U, czyli wychwytywania, transportu i magazynowania CO2. Zagrożeniem dla branży jest nieuczciwy import cementu z Ukrainy, gdzie producenci nie ponoszą kosztów polityki klimatycznej – mówił Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu, podczas konferencji pt. „Oczekiwania firm energochłonnych wobec polityki gospodarczej Polski, sektora energetycznego i polskiej nauki”, która 14 marca 2024 r. odbyła się na Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie.

Modernizacja Działu Doradztwa Technicznego i Rozwoju Cement Ożarów S.A. w odpowiedzi na nowe wyzwania budownictwa

2024-03-14
Dział Doradztwa Technicznego i Rozwoju (DDTiR) oraz Laboratorium Betonu, po ponad dwóch dekadach działalności w strukturach Cement Ożarów S.A., przeszły gruntowną modernizację. - Właśnie poprzez badania, doradztwo techniczne, wsparcie laboratoryjne oraz edukację, chcemy odpowiadać na nowe wyzwania budownictwa i zmieniającego się świata - mówi Mariusz Adamek, Dyrektor Zarządzający, Prezes Zarządu Cement Ożarów S.A. - Jest to niewątpliwie nowa wartość dodana dla naszych Partnerów Handlowych. 14 marca 2024 r. odbyło się uroczyste otwarcie nowoczesnego DDTiR Cement Ożarów.

Rok wprowadzania innowacji i większego nacisku na zrównoważony rozwój

2024-02-29
- Rok 2023 to również rok wprowadzania innowacji oraz coraz większego nacisku na zrównoważony rozwój. Rozwiązania domieszkowe, mające premierę globalną w połowie 2023, dedykowane do cementów niskoemisyjnych, oparte o najnowszą serię Master Co2re z inteligentnym systemem klastrowym, rewolucjonizują rynek domieszek, pozwalając na wyprodukowanie mieszanki o niskiej zawartości klinkieru, równocześnie łącząc utrzymanie doskonałych właściwości upłynniających, wydłużoną retencję urabialności, wysoką wytrzymałość wczesną i końcową z doskonałą reologią w jednym rozwiązaniu. – mówi Tomasz Klimala, prezes zarządu Master Builders Solutions Polska Sp. z o.o. na łamach BTA, oceniając miniony 2023 rok i prognozując bieżący 2024.