ad

Apel konferencji po debacie o betonie towarowym

W odniesieniu do betonu towarowego, okres od 1 lipca 2013 r. do chwili obecnej, wyróżnia brak jednoznaczności w definiowaniu jakości oraz zupełny brak przejrzystości prawa, utrudniający jego egzekwowanie. Ten stan sprzyja pogłębianiu szarej strefy gospodarczej, podważa zaufanie producentów betonu u odbiorców mieszanki betonowej oraz rujnuje warunki równej konkurencji na rynku betonu towarowego. Takie są wnioski płyną z debaty pt. „Beton towarowy a wyrób budowlany”, która była wydarzeniem towarzyszącym pierwszego dnia konferencji DNI BETONU 2014. Efektem dyskusji jest apel konferencji DNI BETONU do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o konkretne zmiany w ramach obecnej nowelizacji prawa dotyczącej wyrobów budowlanych oraz przepisów pokrewnych.

 

Debata pt. „Beton towarowy a wyrób budowlany” była wydarzeniem towarzyszącym pierwszego dnia konferencji DNI BETONU 2014. W spotkaniu prowadzonym przez dr inż. Zdzisława Kohutka ze Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce uczestniczyli: dr inż. Jan Bobrowicz z Instytutu Techniki Budowlanej, dyrektor Elżbieta Janiszewska – Kuropatwa z Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, dr inż. Grzegorz Bajorek z Centrum Technologicznego Budownictwa przy Politechnice Rzeszowskiej, dyrektor Walenty Twardy z firmy Erbud oraz dyrektor Rafał Gajewski reprezentujący Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce.

Dyskusję rozczłonkowano na 3 poziomy odniesienia:

  1. Beton towarowy a rozwiązania legislacyjne - Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z 9 marca 2011 r. (tzw. CPR)
  2. Beton towarowy a nowelizowana „Ustawa o wyrobach budowlanych”
  3. Beton towarowy a dotychczasowe i przyszłe rozporządzenie wykonawcze Ministra Infrastruktury do „Ustawy o wyrobach budowlanych”

Elżbieta Janiszewska - Kuropatwa                                                  Zdzisław Kohutek

W trakcie dyskusji stwierdzono że:

- reguły obowiązującego od 1 lipca 2013 r. „Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011…” respektowane są w Polsce obecnie w zakresie ograniczonym, gdyż brakuje tu interpretacji czy też ustawowego przełożenia wielu zapisów na potrzeby regulacji polskiego rynku materiałów budowlanych, np. brak ujęcia wyrobów produkowanych w oparciu o europejskie normy niezharmonizowane – co UE pozostawiła do uregulowania na szczeblu narodowej „Ustawy o wyrobach budowlanych” lub innych przepisów krajowych

- w ślad za wcieleniem w/w rozporządzenia UE straciło moc „Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie deklarowania zgodności…” gdyż obowiązują w tym miejscu bezpośrednio nowe regulacje unijne

- konieczna jest nowelizacja przepisów wykonawczych do „Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011…” jak i korygowanej „Ustawy o wyrobach budowlanych” z nadaniem betonowi właściwego statusu, adekwatnego do roli, jaką odgrywa on w świetle oczekiwań wymogów podstawowych, a w szczególności – bezpieczeństwa obiektów budowlanych.

Dlatego w odniesieniu do betonu towarowego, okres od 1 lipca 2013 r. do chwili obecnej, wyróżnia brak jednoznaczności w definiowaniu jakości oraz zupełny brak przejrzystości prawa, utrudniający jego egzekwowanie. Ten stan sprzyja pogłębianiu szarej strefy gospodarczej, podważa zaufanie producentów betonu u odbiorców mieszanki betonowej oraz rujnuje warunki równej konkurencji na rynku betonu towarowego. Traci na tym przede wszystkim Państwo Polskie, z tytułu zmniejszonych wpływów podatkowych oraz detaliczny klient, skazany wyłącznie na niesprecyzowane kompetencje, uczciwość i dobrą wolę dostawcy betonu.

Jan Bobrowicz                                                                                Walenty Twardy

Na podstawie przeprowadzonej debaty, konferencja DNI BETONU apeluje do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o to, by w ramach obecnej nowelizacji prawa dotyczącej wyrobów budowlanych oraz przepisów pokrewnych

1. Nadać betonowi towarowemu status wyrobu budowlanego – w myśl dopuszczenia zapisami pkt. (20), (21), (22), (27) – preambuły „Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011…” oraz innymi zawartymi tam regulacjami, z prawem znakowania go Znakiem Budowlanym „B”,

2. Przypisać betonowi towarowemu system oceny „2+” w zastosowaniach wymagających wysokiego poziomu bezpieczeństwa (betony klasy C12/15 i wyżej) oraz sytemu „4” w zastosowaniach nie wymagających wysokiego poziomu bezpieczeństwa (betony klasy C8/10); te upoważniłyby ich producenta do deklarowania właściwości użytkowych zasadniczych charakterystyk wyrobu, ale w przypadku „2+” tylko po uzyskaniu certyfikatu zgodności Zakładowej Kontroli Produkcji, wystawionego przez akredytowaną Jednostkę Certyfikującą

Grzegorz Bajorek                                                                            Rafał Gajewski

 


Pozostałe aktualności i informacje

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Dobrzy Gospodarze 2024

2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Warto budować drogę nie tylko na jedną kadencję

2024-09-29
- Trzeba być proszę państwa odważnym. My nie wiedzieliśmy czy to się przyjmie, ale w ciągu 3 lat na terenie gminy Bełchatów udało się zbudować ponad 4 km dróg betonowych. Dobry Gospodarz to nie ten, który buduje drogę na 5-7 lat, ale na 50-70 lat – mówił Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów podczas seminarium pt. Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które z udziałem ponad 100 uczestników odbyło się 17 września 2024 r. w Krakowie. - Warto wybudować coś, co nie tylko przez jedną kadencję będzie służyć społeczności lokalnej – apelował prof. Jan Deja.

IV Forum Beton w Drogownictwie – konferencja drogowa

2024-09-27
Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy i Stowarzyszenie Producentów Cementu organizują już IV Forum Beton w Drogownictwie, które odbędzie się 23 października 2024 roku w Krakowie w Hotelu Doubletree by Hilton Kraków Hotel & Convention Center. Tematyka seminarium koncentrować się będzie wokół najnowocześniejszych technologii betonowych stosowanych w budowie zarówno dróg ekspresowych o największym natężeniu ruchu jak i dróg o niższych kategoriach ruchu budowanych przez samorządy. Ważnym tematem będzie nowelizacja Wzorcowych Warunków Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Zaproszone do udziału w seminarium firmy zaprezentują szeroki przekrój technologii i materiałów budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem niskiego śladu węglowego.