ad

Apel konferencji po debacie o betonie towarowym

W odniesieniu do betonu towarowego, okres od 1 lipca 2013 r. do chwili obecnej, wyróżnia brak jednoznaczności w definiowaniu jakości oraz zupełny brak przejrzystości prawa, utrudniający jego egzekwowanie. Ten stan sprzyja pogłębianiu szarej strefy gospodarczej, podważa zaufanie producentów betonu u odbiorców mieszanki betonowej oraz rujnuje warunki równej konkurencji na rynku betonu towarowego. Takie są wnioski płyną z debaty pt. „Beton towarowy a wyrób budowlany”, która była wydarzeniem towarzyszącym pierwszego dnia konferencji DNI BETONU 2014. Efektem dyskusji jest apel konferencji DNI BETONU do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o konkretne zmiany w ramach obecnej nowelizacji prawa dotyczącej wyrobów budowlanych oraz przepisów pokrewnych.

 

Debata pt. „Beton towarowy a wyrób budowlany” była wydarzeniem towarzyszącym pierwszego dnia konferencji DNI BETONU 2014. W spotkaniu prowadzonym przez dr inż. Zdzisława Kohutka ze Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce uczestniczyli: dr inż. Jan Bobrowicz z Instytutu Techniki Budowlanej, dyrektor Elżbieta Janiszewska – Kuropatwa z Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, dr inż. Grzegorz Bajorek z Centrum Technologicznego Budownictwa przy Politechnice Rzeszowskiej, dyrektor Walenty Twardy z firmy Erbud oraz dyrektor Rafał Gajewski reprezentujący Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce.

Dyskusję rozczłonkowano na 3 poziomy odniesienia:

  1. Beton towarowy a rozwiązania legislacyjne - Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z 9 marca 2011 r. (tzw. CPR)
  2. Beton towarowy a nowelizowana „Ustawa o wyrobach budowlanych”
  3. Beton towarowy a dotychczasowe i przyszłe rozporządzenie wykonawcze Ministra Infrastruktury do „Ustawy o wyrobach budowlanych”

Elżbieta Janiszewska - Kuropatwa                                                  Zdzisław Kohutek

W trakcie dyskusji stwierdzono że:

- reguły obowiązującego od 1 lipca 2013 r. „Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011…” respektowane są w Polsce obecnie w zakresie ograniczonym, gdyż brakuje tu interpretacji czy też ustawowego przełożenia wielu zapisów na potrzeby regulacji polskiego rynku materiałów budowlanych, np. brak ujęcia wyrobów produkowanych w oparciu o europejskie normy niezharmonizowane – co UE pozostawiła do uregulowania na szczeblu narodowej „Ustawy o wyrobach budowlanych” lub innych przepisów krajowych

- w ślad za wcieleniem w/w rozporządzenia UE straciło moc „Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie deklarowania zgodności…” gdyż obowiązują w tym miejscu bezpośrednio nowe regulacje unijne

- konieczna jest nowelizacja przepisów wykonawczych do „Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011…” jak i korygowanej „Ustawy o wyrobach budowlanych” z nadaniem betonowi właściwego statusu, adekwatnego do roli, jaką odgrywa on w świetle oczekiwań wymogów podstawowych, a w szczególności – bezpieczeństwa obiektów budowlanych.

Dlatego w odniesieniu do betonu towarowego, okres od 1 lipca 2013 r. do chwili obecnej, wyróżnia brak jednoznaczności w definiowaniu jakości oraz zupełny brak przejrzystości prawa, utrudniający jego egzekwowanie. Ten stan sprzyja pogłębianiu szarej strefy gospodarczej, podważa zaufanie producentów betonu u odbiorców mieszanki betonowej oraz rujnuje warunki równej konkurencji na rynku betonu towarowego. Traci na tym przede wszystkim Państwo Polskie, z tytułu zmniejszonych wpływów podatkowych oraz detaliczny klient, skazany wyłącznie na niesprecyzowane kompetencje, uczciwość i dobrą wolę dostawcy betonu.

Jan Bobrowicz                                                                                Walenty Twardy

Na podstawie przeprowadzonej debaty, konferencja DNI BETONU apeluje do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o to, by w ramach obecnej nowelizacji prawa dotyczącej wyrobów budowlanych oraz przepisów pokrewnych

1. Nadać betonowi towarowemu status wyrobu budowlanego – w myśl dopuszczenia zapisami pkt. (20), (21), (22), (27) – preambuły „Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011…” oraz innymi zawartymi tam regulacjami, z prawem znakowania go Znakiem Budowlanym „B”,

2. Przypisać betonowi towarowemu system oceny „2+” w zastosowaniach wymagających wysokiego poziomu bezpieczeństwa (betony klasy C12/15 i wyżej) oraz sytemu „4” w zastosowaniach nie wymagających wysokiego poziomu bezpieczeństwa (betony klasy C8/10); te upoważniłyby ich producenta do deklarowania właściwości użytkowych zasadniczych charakterystyk wyrobu, ale w przypadku „2+” tylko po uzyskaniu certyfikatu zgodności Zakładowej Kontroli Produkcji, wystawionego przez akredytowaną Jednostkę Certyfikującą

Grzegorz Bajorek                                                                            Rafał Gajewski

 


Pozostałe aktualności i informacje

Beton pomógł w nawiązaniu dialogu z istniejącą zabudową

2019-12-04
- Uzgadnianie projektu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków to żmudny proces, w którym budynek zmieniał się, ale paradoksalnie, zwiększała się ilość betonu na jego elewacji. Konserwator życzył sobie bowiem, by budynek był w bliższym dialogu z istniejącą, sąsiednią zabudową, a nie próbował wpisywać się w nią na zasadzie kontrastu. Udało się to dzięki betonowi – tłumaczył arch. Bolesław Stelmach, autor projektu „Budynku Komisji Sejmowych” w Warszawie, za który zdobył nagrodę główną XXIII edycji konkursu Polski Cement w Architekturze.

Wyniki XXIII edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze”

2019-12-03
Pracownia Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o. zdobyła główną nagrodę XXIII edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze” za projekt Budynku Komisji Sejmowych w Warszawie. W konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich nagrodzono najlepszą realizację z użyciem technologii żelbetowej wykonaną i przekazaną do użytku przed końcem roku 2018 r.

Istotna rola sektora cementowego w gospodarce Unii Europejskiej

2019-11-08
Przemysł cementowy odgrywa bardzo ważną rolę w gospodarce regionów, Polski i Uni Europejskiej. Cement, jest podstawowym materiałem budowlanym, bez którego nie można zbudować potrzebnej infrastruktury drogowej, kolejowej, nie można zaspokoić potrzeb mieszkaniowych polskiego społeczeństwa. Rozwój budownictwa opartego o technologie cementowe jest szansą na szybkie wyrównanie różnic pomiędzy Europą Zachodnią a Polską. Stowarzyszenie Producentów Cementu prezentuje istotne uwarunkowania prawne, ekonomiczne i środowiskowe, które są kluczowe dla funkcjonowania przemysłu cementowego w Polsce i Europie.

W Parlamencie Europejskim o przyszłości polskiej i europejskiej branży cementowej

2019-11-08
6 listopada w Brukseli odbył się lunch roboczy "Wpływ polityki klimatycznej Unii Europejskiej na sektor cementowy w Polsce i Europie". Podczas spotkania, zorganizowanego przez Stowarzyszenie Producentów Cementu na zaproszenie Posła do Parlamentu Europejskiego Adama Jarubasa, przedstawicie branży zaprezentowali Posłom do Parlamentu Europejskiego jej charakterystykę jako kluczowej dla polskiej i europejskiej gospodarki, omówili zagrożenia i wyzwania stojące przed sektorem oraz przedstawili postulaty, mające na celu jego dalszy rozwój w obszarach: konkurencyjnej energii, polityki klimatycznej (EU ETS i POST ETS), gospodarki o obiegu zamkniętym oraz konkurencyjności.

Tekst o 80-letniej drodze betonowej hitem czytelniczym

2019-10-15
Reportaż pt. „Droga do Brożca ma 80 lat i nigdy nie była remontowana” ukazał się po raz pierwszy na łamach Nowej Trybuny Opolskiej w 2016 roku. Autor tekstu poszedł naszym śladem i powoływał się wtedy na tekst opublikowany w kwartalniku BTA nr 2/2016 pt. „77-letnia droga betonowa Pietna – Brożec”. Po trzech latach, w październiku 2019 r., redakcja NTO ponownie opublikowała materiał o drodze betonowej w cyklu „Hity NTO”, w ramach którego przypomina swoje najciekawsze teksty.