ad

Apel konferencji po debacie o betonie towarowym

W odniesieniu do betonu towarowego, okres od 1 lipca 2013 r. do chwili obecnej, wyróżnia brak jednoznaczności w definiowaniu jakości oraz zupełny brak przejrzystości prawa, utrudniający jego egzekwowanie. Ten stan sprzyja pogłębianiu szarej strefy gospodarczej, podważa zaufanie producentów betonu u odbiorców mieszanki betonowej oraz rujnuje warunki równej konkurencji na rynku betonu towarowego. Takie są wnioski płyną z debaty pt. „Beton towarowy a wyrób budowlany”, która była wydarzeniem towarzyszącym pierwszego dnia konferencji DNI BETONU 2014. Efektem dyskusji jest apel konferencji DNI BETONU do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o konkretne zmiany w ramach obecnej nowelizacji prawa dotyczącej wyrobów budowlanych oraz przepisów pokrewnych.

 

Debata pt. „Beton towarowy a wyrób budowlany” była wydarzeniem towarzyszącym pierwszego dnia konferencji DNI BETONU 2014. W spotkaniu prowadzonym przez dr inż. Zdzisława Kohutka ze Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce uczestniczyli: dr inż. Jan Bobrowicz z Instytutu Techniki Budowlanej, dyrektor Elżbieta Janiszewska – Kuropatwa z Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, dr inż. Grzegorz Bajorek z Centrum Technologicznego Budownictwa przy Politechnice Rzeszowskiej, dyrektor Walenty Twardy z firmy Erbud oraz dyrektor Rafał Gajewski reprezentujący Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce.

Dyskusję rozczłonkowano na 3 poziomy odniesienia:

  1. Beton towarowy a rozwiązania legislacyjne - Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z 9 marca 2011 r. (tzw. CPR)
  2. Beton towarowy a nowelizowana „Ustawa o wyrobach budowlanych”
  3. Beton towarowy a dotychczasowe i przyszłe rozporządzenie wykonawcze Ministra Infrastruktury do „Ustawy o wyrobach budowlanych”

Elżbieta Janiszewska - Kuropatwa                                                  Zdzisław Kohutek

W trakcie dyskusji stwierdzono że:

- reguły obowiązującego od 1 lipca 2013 r. „Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011…” respektowane są w Polsce obecnie w zakresie ograniczonym, gdyż brakuje tu interpretacji czy też ustawowego przełożenia wielu zapisów na potrzeby regulacji polskiego rynku materiałów budowlanych, np. brak ujęcia wyrobów produkowanych w oparciu o europejskie normy niezharmonizowane – co UE pozostawiła do uregulowania na szczeblu narodowej „Ustawy o wyrobach budowlanych” lub innych przepisów krajowych

- w ślad za wcieleniem w/w rozporządzenia UE straciło moc „Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie deklarowania zgodności…” gdyż obowiązują w tym miejscu bezpośrednio nowe regulacje unijne

- konieczna jest nowelizacja przepisów wykonawczych do „Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011…” jak i korygowanej „Ustawy o wyrobach budowlanych” z nadaniem betonowi właściwego statusu, adekwatnego do roli, jaką odgrywa on w świetle oczekiwań wymogów podstawowych, a w szczególności – bezpieczeństwa obiektów budowlanych.

Dlatego w odniesieniu do betonu towarowego, okres od 1 lipca 2013 r. do chwili obecnej, wyróżnia brak jednoznaczności w definiowaniu jakości oraz zupełny brak przejrzystości prawa, utrudniający jego egzekwowanie. Ten stan sprzyja pogłębianiu szarej strefy gospodarczej, podważa zaufanie producentów betonu u odbiorców mieszanki betonowej oraz rujnuje warunki równej konkurencji na rynku betonu towarowego. Traci na tym przede wszystkim Państwo Polskie, z tytułu zmniejszonych wpływów podatkowych oraz detaliczny klient, skazany wyłącznie na niesprecyzowane kompetencje, uczciwość i dobrą wolę dostawcy betonu.

Jan Bobrowicz                                                                                Walenty Twardy

Na podstawie przeprowadzonej debaty, konferencja DNI BETONU apeluje do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o to, by w ramach obecnej nowelizacji prawa dotyczącej wyrobów budowlanych oraz przepisów pokrewnych

1. Nadać betonowi towarowemu status wyrobu budowlanego – w myśl dopuszczenia zapisami pkt. (20), (21), (22), (27) – preambuły „Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 305/2011…” oraz innymi zawartymi tam regulacjami, z prawem znakowania go Znakiem Budowlanym „B”,

2. Przypisać betonowi towarowemu system oceny „2+” w zastosowaniach wymagających wysokiego poziomu bezpieczeństwa (betony klasy C12/15 i wyżej) oraz sytemu „4” w zastosowaniach nie wymagających wysokiego poziomu bezpieczeństwa (betony klasy C8/10); te upoważniłyby ich producenta do deklarowania właściwości użytkowych zasadniczych charakterystyk wyrobu, ale w przypadku „2+” tylko po uzyskaniu certyfikatu zgodności Zakładowej Kontroli Produkcji, wystawionego przez akredytowaną Jednostkę Certyfikującą

Grzegorz Bajorek                                                                            Rafał Gajewski

 


Pozostałe aktualności i informacje


BETON – technologie i metody badań – PRZEDSPRZEDAŻ

2020-11-09
Książka „Beton – technologie i metody badań” stanowi bogate źródło wiedzy na temat właściwości cementu, technologii wytwarzania, wbudowania i badań betonu. Opracowanie wzbogacone jest o doświadczenia własne autorów pracujących w jednym z najlepszych ośrodków naukowo-badawczych w kraju. Publikacja jest wartościowym zbiorem wiedzy teoretycznej i praktycznej, stanowiąc podstawowy podręcznik studentów, technologów i inżynierów budownictwa.v

Wypowiedzi podsumowujące debatę o przemyśle cementowym

2020-10-19
- Dzisiaj byłem świadkiem dyskusji o tym, jak funkcjonuje w naszej polskiej rzeczywistości przemysł cementowy. Byłem świadkiem wypowiedzi prezesa Kieresa, który bardzo realistycznie pokazał wszystkie rozwiązania, które są wprowadzane w przemyśle cementowym w Polsce. Efekt, który został osiągnięty i podsumowany przez firmę Ernst & Young wskazuje na dużą innowacyjność działań przemysłu cementowego w celach tak naprawdę redukcyjnych emisji dwutlenku węgla, wykorzystania ciepła pochodzącego ze spalania paliw alternatywnych RDF. Wszystkie te działania w moim odczuciu bardzo dobrze się wpasowują w niskoemisyjne rozwiązania dla gospodarki. Jest to przyszłościowe - powiedział Piotr Dziadzio, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu, podsumowując debatę o przemyśle cementowym, która 12 października 2020 r. odbyła się w Centrum Prasowym PAP w Warszawie. Zachęcamy również do wysłuchania wypowiedzi europarlamentarzystów: Adama Jarubasa, Grzegorza Tobiszewskiego, Krzysztofa Hetmana oraz ekonomisty Marcina Roszkowskiego - prezesa Instytutu Jagiellońskiego.

Debata PAP: - Branża cementowa powinna być na liście rekompensat

2020-10-16
- Ja mam głębokie przekonanie co do tego, potwierdzają to fakty i twarde dane, że branża cementowa powinna być na liście rekompensat choćby ze względu na koszty energii elektrycznej, które stanowią 30-40% kosztów produkcji klinkieru. Energia elektryczna w ciągu ostatnich lat podrożała aż o 46%. W związku z czym widać jak pogorszyła się konkurencyjność całej branży na rynku europejskim i światowym. Mimo wszystko mam nadzieję, że w przyszłym roku [2021 – przyp. red.] otworzy się taka możliwość, takie okienko do rewizji tej listy branż, które mogą podlegać rekompensatom - mówił Krzysztof Hetman, poseł do Parlamentu Europejskiego podsumowując debatę o przemyśle cementowym, która odbyła się 12 października 2020 r. w Centrum Prasowym Polskiej Agencji Prasowej w Warszawie. Zapraszamy do obejrzenia filmowego skrótu z debaty (ok. 6 minut).

ZAPIS FILMOWY DEBATY Z 12 PAŹDZIERNIKA 2020 R.

2020-10-13
Zachęcamy do obejrzenia zapisu filmowego debaty na temat roli sektora cementowego w gospodarce oraz stojących przed nim wyzwań, która odbyła się 12 października 2020 r. w Centrum Prasowym PAP w Warszawie. W gronie decydentów – przedstawicieli Ministerstwa Klimatu oraz Ministerstwa Aktywów Państwowych, ekspertów i przedstawicieli branży cementowej zrzeszonych w Stowarzyszeniu Producentów Cementu został także zaprezentowany raport firmy Ernst & Young pt. „Wpływ branży cementowej na gospodarkę Polski”.