ad

Album Detale Architektury Betonowej

„Detale architektury betonowej” Marcina Charciarka (wieloletniego propagatora architektury betonowej) nie jest jednak zwykłym poradnikiem budowlanym. Podobnie do znanego i cenionego niemieckiego wydawnictwa „Detail Magazine” – jego główną zaletą jest nie tylko prezentowanie formalnych aspektów architektury, ale skupienie się na przybliżeniu do czynników budowlanych i technologicznych wykorzystujących beton architektoniczny. Oczywiście, książka odkrywa przed nami różnorodność poszukiwań nowych sposobów definiowania formy architektonicznej. Udaje się to jednak zrozumieć dzięki specyficznemu podejściu autora do problematyki składającej się na fundament interpretowania i identyfikacji betonowej przestrzeni architektonicznej – jej strony formalnej (ideowej), ale także zinterpretowania samego betonu (tworzywa architektonicznego). Owa rozgrywka pojęciowa ustanawia pewną zasadę analizowania i syntetyzowania architektury. Po pierwsze – poprzez pokazanie rzeczy w różnych skalach, fotografiach i rysunkach pozwala na pełniejszy odbiór rzeczy architektonicznej z odpowiedniego dystansu, po drugie – przez ciekawe „zbliżenie” do znaczeń materii, faktur, technologii, struktury betonu odkrywa na nowo właściwości, metafory i symboliki „lanego kamienia”. Techniczna racjonalizacja problemów budowlanych ma w ten sposób ułatwić rozumienie budynku – „w jak sposób został wymyślony i zbudowany”.

Sensem publikacji jest ponadto ukazanie różnic i podobieństw między poszczególnymi ideami architektonicznymi. Wybrane przykłady obiektów (m.in. Centrum Jordanki Fernando Menisa, Arka Koniecznego, Aerotunel Piotra Lewickiego i Kazimierza Łataka, biurowiec Infinite Dreams biura Medusa Group, Brama Poznania biura Ad Artis Architekci) wskazują, że dzieła, choć budowane z tego samego tworzywa, tworzą światy form i znaczeń zaskakująco odległych od siebie. Jedne z nich stoją po stronie pełnej racjonalizacji architektury i jej etycznej prostoty, inne – są przykładami wiążącymi się z ideami efektownej ekspresji formalnej. Cała publikacja jest dowodem na to, że betonowe budynki są za każdym razem twórczą interpretacją natury tego materiału, który ustanowił niebagatelną ikonografię będącą zbiorem znaczeń, idei i zamysłów formalnych dzieła architektury; jego poetyk, pretekstów, imitacji. Oba nurty, choć przeciwstawne, są równoważne w pełnym odczycie całej współczesności architektonicznej w XX i XXI wieku.

Album jest bezpłatny.

Odbiór osobisty możliwy w biurze Stowarzyszenia Producentów Cementu: ul Lubelska 29, 30-003 Kraków.

W przypadku sprzedaży wysyłkowej, koszt wysyłki 1 szt. to 15zł. Zamówienie elektroniczne: TUTAJ


Pozostałe aktualności i informacje

Czy cementownie staną się magazynami energii? Mogą zagospodarować nadwyżkę energii z OZE

2024-10-10
Potencjał magazynowania energii przez polski sektor cementowy sięga nawet 200 - 300 MWh na dobę, a magazynowanie energii w cemencie może rozwiązać problem nadmiarowej energii z Odnawialnych Źródeł Energii. Pozwoliłoby to ustabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, a równocześnie zapewnić produkcję cementu o niższym śladzie węglowym przy wykorzystaniu zielonej energii. Potrzebne są jednak instrumenty wsparcia i uwzględnienie potencjału cementowni - apelowali przedstawiciele sektora podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Przemysłu Cementowego w Polsce, które odbyło się 9 października 2024 r.

Nawierzchnie betonowe w erze zmian klimatycznych

2024-10-08
Zmiany klimatyczne zmuszają do ograniczania emisji CO2. Ogromna rola związana z ograniczeniem emisji CO2 spoczywa na budownictwie, także na budownictwie drogowym. Nawierzchnie betonowe na drogach to mniejsza emisja CO2 dzięki: niższemu zużyciu paliwa, zastosowaniu do budowy cementów o niższym śladzie węglowym czy większej jasności z którą wiążą się niższe koszty oświetlenia dróg. Nawierzchnie betonowe są także odporniejsze na działanie nawałnic i powodzi. O tym m.in. mówiono podczas VIII konferencji „Warunki gruntowe, a projektowanie oraz budowa dróg”, która w dniach 2-4 października 2024 r. odbyła się w Katowicach.

Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa - autostrada z betonu niskoemisyjnego

2024-09-29
- Stowarzyszenie Producentów Cementu od kilku lat podkreśla, że cementy o niskim śladzie węglowym są uzasadnioną alternatywą technologiczną i ekonomiczną – mówił prof. Jan Deja, dyrektor wykonawczy SPC. - Jestem bardzo dumny, że my jako dostawca cementu i Strabag jako wykonawca, staliśmy się pionierami nawierzchni niskoemisyjnych z betonu. Wypracowane przez nas wspólnie rozwiązanie zostało zatwierdzone przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – powiedział Mariusz Adamek, prezes zarządu Cement Ożarów podczas wizyty studialnej na budowie autostrady A2 Siedlce Południe – Malinowiec, której nawierzchnia betonowa ma o 30% niższy ślad węglowy.

Dobrzy Gospodarze 2024

2024-09-29
Przedstawiciele Gminy Damnica, Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Gmin Troszyn, Dzierżoniów, Kamienica i Prusice otrzymali tytuły Dobrych Gospodarzy za budowę dróg lub ścieżek rowerowych z betonu. Uroczystość odbyła się podczas seminarium „Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które 17 września 2024 r. odbyło się w Krakowie.

Warto budować drogę nie tylko na jedną kadencję

2024-09-29
- Trzeba być proszę państwa odważnym. My nie wiedzieliśmy czy to się przyjmie, ale w ciągu 3 lat na terenie gminy Bełchatów udało się zbudować ponad 4 km dróg betonowych. Dobry Gospodarz to nie ten, który buduje drogę na 5-7 lat, ale na 50-70 lat – mówił Konrad Koc, wójt gminy Bełchatów podczas seminarium pt. Samorządowe drogi o nawierzchni betonowej”, które z udziałem ponad 100 uczestników odbyło się 17 września 2024 r. w Krakowie. - Warto wybudować coś, co nie tylko przez jedną kadencję będzie służyć społeczności lokalnej – apelował prof. Jan Deja.